Dt RD steenproces 14 03
PERSBERICHT

De 82.000 gevelstenen uit afval van de Gentenaar zijn klaar!

Gent, dinsdag 9 juli 2024 - In Het Arsenaal in Gentbrugge rollen morgen de laatste stenen uit de pers. Dat betekent dat na iets meer dan 4 maanden de 82.000 gevelstenen die nodig zijn voor DING, de nieuwe vleugel van Design Museum Gent, ook echt geproduceerd zijn.

Dt RD steenproces 07 08

In maart begon BC Materials in hal 5C van Het Arsenaal aan de productie van de Gent Waste Brick for DING. De kalkzandsteen is dus lokaal door hen geproduceerd, met materiaal dat grotendeels uit Gent afkomstig is en heeft straks, na het uitharden, maar enkele kilometers transport meer nodig naar de Drabstraat.

Deze circulaire gevelsteen is geperst uit afvalstromen van Gents bouwmateriaal, zowel gebroken beton als gemalen constructieglas. Het glas en beton maken 63% uit van de materialen die nodig zijn om de steen te persen. De overige 37% bestat uit kalk, zand en een kleine fractie witte cement. Omwille van het materiaalgebruik en het feit dat de steen uithardt en niet gebakken wordt, stoot de Gent Waste Brick for DING maar 1/3 CO2 uit in vergelijking met een traditionele baksteen.

Na het bouwverlof zal de werf in de Drabstraat dan ook grondig wijzigen. Waar nu de dekplaat van de kelder te zien is, zal straks de houtmassiefbouw oprijzen. Eens de eerste verdiepingen er staan, kan begonnen worden met het metsen van de gevelsteen.

Ondertussen droegen al heel wat Gentenaars en designliefhebbers hun figuurlijke steentje bij aan de nieuwe vleugel van Design Museum Gent. Ze doen dit omdat ze het museum willen helpen bij de realisatie van deze unieke nieuwe vleugel, die duurzaamheid en verbinding centraal plaatst. Draag jij design en duurzaamheid een warm hart toe? Draag dan ook jouw steentje bij via https://steun.designmuseumgent.be/nl-NL.

Productieproces Gent Waste Brick for DING door BC materials. Foto: Design Museum Gent