Design museum Gent vleugel Drabstraat

2,5 miljoen euro voor nieuwe vleugel

De nieuwe vleugel biedt onderdak aan snel wisselende expo’s, workshops, horeca en een lift

Design Museum Gent krijgt 2,5 miljoen euro FoCI-subsidie van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz voor de uitbreiding van het museum met een nieuwe vleugel. Eerder trok de Stad al 4,3 miljoen euro uit voor het museum.

“Stad Gent trok eind 2016 al 4,3 miljoen euro uit voor de nieuwe vleugel van Design Museum Gent – ik ben ontzettend blij dat dankzij de steun van minister Gatz het dossier nu ook echt opgestart kan worden. Dankzij de nieuwe vleugel krijgt het museum een optie op de toekomst en krijgt het braakliggend stuk grond in hartje Gent eindelijk een invulling. Design Museum Gent is veel meer dan een museum, het is een bondgenoot voor de brede designsector in Gent en ver daarbuiten.”

Annelies Storms, schepen van Cultuur

Met deze uitbreiding van de infrastructuur wil Design Museum Gent haar rol als gastheer naar de brede designsector opnemen. De uitbreiding voorziet in multifunctionele ruimtes voor snel wisselende tentoonstellingen en presentaties van en voor jonge designers, de creatieve industrieën en de eigen collectie.

Op het gelijkvloers komt er een horecazaak en een museumshop en verder is er ook plaats voorzien voor workshops, educatie én een lift, zodat het museum ook tegemoet komt aan integrale toegankelijkheid. Met deze nieuwe vleugel is er ook een waardevolle invulling voor het braakliggende stuk grond in ons historisch centrum.

Design Museum Gent bestaat sinds 1903 en is het enige designmuseum in Vlaanderen met een collectie van 22.000 objecten. In 1922 nam het toenmalige Museum voor Toegepaste Kunsten zijn intrek in het prestigieuze 18de-eeuwse Hotel De Coninck in de Jan Breydelstraat. In 1992 werd op de plaats van het voormalige koetshuis een nieuwbouw met vier tentoonstellingsvloeren gebouwd voor de permanente collectie en tijdelijke tentoonstellingen. Meteen daarna zou de laatste fase gerealiseerd worden in de Drabstraat waarin de voornaamste diensten (lift, workshopruimtes, horeca) voorzien werden. Om diverse redenen werd deze fase niet gerealiseerd. De toegekende FoCI-subsidie maakt de realisatie van die vleugel nu mogelijk.

In 2015/16 werd een uitgebreide volume- en haalbaarheidsstudie uitgevoerd door architectenbureau OYO en het stadstonwikkelingsbedrijf sogent, die gedelegeerd bouwheer zou worden.

“Design Museum Gent zal met deze uitbreiding als enige designmuseum in België, opgericht in 1903 met een significante historische en hedendaagse collectie het verhaal van verleden, heden en toekomst kunnen vertellen en zich kunnen meten aan gelijkaardige musea in het buitenland.”

Katrien Laporte, directeur Design Museum Gent

“Dit dossier gaat al even mee, maar heeft mij steeds nauw aan het hart gelegen. Ik ben dan ook verheugd dat de Vlaamse Regering mijn voorstel heeft gevolgd om deze belangrijke investeringssubsidie van 2,5 miljoen euro toe te kennen aan Design Museum Gent. In overleg met de betrokken diensten van de Stad Gent en de museumdirectie werd de conceptuele aanpak van het renovatieplan herbekeken. Belangrijk is dat met deze toekenning een aantal bouwfysische ingrepen kan worden doorgevoerd, maar vooral dat we de noodzakelijke, langverwachte uitbreiding met een nieuwe vleugel kunnen doorvoeren. Die uitbreiding zal het museum heel wat nieuwe mogelijkheden bieden. Ik hoop dan ook dat deze belangrijke uitbreiding snel zal kunnen worden gerealiseerd.”

Sven Gatz, Vlaams minister van Cultuur