Maarten Van Severen Co

‘Het wilde ding’ is de tweede editie van ‘Maarten Van Severen & Co’, de opstelling hedendaags design die laat zien wat vormgeven voor Maarten Van Severen (1956-2005) betekende. De presentatie legt verbanden tussen het oeuvre van de bekendste Belgische ontwerper van zijn generatie en werk van andere ontwerpers en kunstenaars. Ze belicht aspecten van vormgeving die nog steeds relevant zijn voor ontwerpers van vandaag.

In ‘Het wilde ding’ gaat het werk van Maarten Van Severen in dialoog met bezielde objecten van geestverwanten. Het minimalisme waartoe men hem steevast rekent, wordt met deze tentoonstelling definitief bezworen. Maarten Van Severen noemde zichzelf een maximalist, omdat het ontwerpen van dingen die tot de essentie herleid zijn, een maximale inspanning vergt. De kracht van zijn ontwerpen zit in de spanningsboog tussen hun archetypische vorm en de intensiteit waarmee hij ze maakte. Aanvankelijk met de hand, later semi-industrieel en industrieel.

Maarten Van Severen was wild. In alles wat hij ontwierp, zit de ziel van een wild dier dat niet aan de natuurwetten kan ontsnappen. Het laatste wat hij met zijn werk wou, was het creëren van tamme objecten die aan de consumptielogica voldoen. Hij had de attitude van een ambachtsman, die geen andere keuze heeft dan ten dienste staan van zijn schepping. Nooit dacht hij vanuit stijl, altijd vanuit essentie en harmonie. Liefde en nabijheid waren in alles zijn drijfveer.  

‘Maarten Van Severen & Co’ is een bijdrage aan de Leerstoel Maarten Van Severen, die in 2015 werd opgericht aan KASK / School of Arts Gent naar aanleiding van de tiende verjaardag van het overlijden van de ontwerper. ‘Het wilde ding’ werd samengesteld door Marij De Brabandere en Hilde Bouchez. Ze grepen in in de scenografie van Robbrecht en Daem architecten. De tentoonstelling is geïnspireerd op het gelijknamige boek van Hilde Bouchez.

Forest Maarten Van Severen 2002
Shelve Muurrekje Anne Holtrop Voor Maniera 2014
Fluisterende Liefde Kirgizstan 2015
Nude Carine Boxy 2016



Collectie In Progress

Hoe draagt een museum zorg voor zijn collectie? In deze opstelling krijgt u een glimp achter de schermen van Design museum Gent in de aanloop naar de verhuis van de collectie. Meer dan 20.000 voorwerpen worden in 2017 overgebracht naar het nieuwe centrale erfgoeddepot van de stad.
 
Sommige objecten zijn nog niet geïnventariseerd of gefotografeerd. Die basisregistratie is noodzakelijk om de collectie goed te beheren. Vele voorwerpen moeten ontsmet en gereinigd worden voor ze het nieuwe depot binnen mogen. Bepaalde stukken moeten een betere verpakking krijgen, andere moeten gerestaureerd worden.
 
Centraal in de opstelling tonen we een selectie topstukken. Zo hoeft u ze niet te missen terwijl we een nieuwe collectiepresentatie voorbereiden. Ook mag u kleine thematentoonstellingen verwachten.

Treincoupé Van de Velde


In 1934-1935 ontwierp Henry van de Velde een treininterieur, in de periode dat hij artistiek adviseur was bij de Belgische Spoorwegen. Het interieur is kenmerkend voor de latere Van De Velde-stijl: sobere lijnen, strenge functionaliteit en oog voor detail. Tijdens ‘Collectie in Progress’ werd de treincoupé gefotografeerd, gerestaureerd en opnieuw in elkaar gemonteerd.



Alonso International Glass Collection

In de opstelling ligt de klemtoon op de productie van de Cristalleries de Val Saint-Lambert nabij Luik, sinds 1826 gespecialiseerd in sierglas, glazen en kristallen kunst- en gebruiksvoorwerpen. Zo zijn er onder meer de zogenaamde ‘Oignons de Jemeppe’, Van de Veldiaans glaswerk van hoofdontwerper Léon Ledru, alsook art deco en modernistische uitvoeringen van Joseph Simon en Charles Graffart.

Alonso International Glass Collection