26.10.2017

My Robot, Helper and Friend?

Een chirurgische ingreep, uitgevoerd door middel van een operatierobot. Een robotvriendje dat uw kind een boek voorleest in het ziekenhuis. Twee stevige robotarmen die u in en uit uw bed heffen om vervolgens uw haar te wassen. Of een robot als mantelzorger. Zou u het toelaten? Of geeft het u een wrang gevoel?

Kunnen robots – efficiënt, goedkoper, nooit moe of ziek - een oplossing zijn voor de prangende personeelstekorten, de steeds hogere werkdruk en moeilijke uren in de zorgsector? Kunnen ze helpen bij maatschappelijke uitdagingen zoals vergrijzing?

Welke impact hebben deze hoogtechnologische ‘helpers’ op patiënten, organisaties en medewerkers? Wat zijn de mogelijkheden en grenzen van zorgrobots?

Naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Hello Robot.’ in Design Museum Gent organiseert Ministry of Makers een event dat het discours rond het steeds frequenter inzetten van robots in de zorgsector verdiept door een aantal technologische, economische, culturele en maatschappelijke aspecten te belichten.

Prof. Piet Hoebeke (UZGent), Korneel Vandenbroucke (ORSI Academy), Prof. An Jacobs (VUB/SMIT), Prof. Pieter Simoens (UGent), Prof. Ann Buysse (UGent), Rina Christiaens (ergotherapeut WZC), Seppe Terryn (VUB, Softrobots) en Christophe De Jaeger (GLUON) delen hun inzichten, voorspellingen en aanbevelingen in een aantal panelgesprekken.

Imec en UGent stellen hun nieuwste onderzoeksinfrastructuur voor: het Homelab.

Fredo De Smet, medecurator van de ‘Hello Robot’ tentoonstelling, modereert.