Expo

Konstantin Melnikov en de architectuur in Moskou

Melnikov
1890-1974

Konstantin Melnikov demonstreerde in zijn talrijke projecten een zeldzame vrijheid en genialiteit.

Zijn oeuvre vormde een alternatief voor het steriele modernisme. Melnikov relateerde zich tot de constructivisten en de formalisten, tot Le Corbusier en de Internationale Stijl. Maar dit was maar een begin, een aanloop tot een verdere en diepere zoektocht.

Melnikovs ontwerpen worden vandaag gezien als briljante voorbeelden van architectuur in de jaren 20. Hij droeg bij tot het ontwerp en de constructie van nieuwe bouwmethoden en lanceerde vernieuwende idee'n in verband met compositie. Hij beïnvloedde niet alleen de ontwikkeling van de moderne architectuur in Rusland, maar over de hele wereld.

De tentoonstelling werd samengesteld door:

Politecnico di Milano - Dipartimento di Progettazione Bovisa
Technische Universiteit Delft - Faculteit Bouwkunde