Johanna Dahm

  • vanaf za 9.07.2011
  • tot zo 16.10.2011

Ringen

Johanna Dahm Ring2

De in Zwitserland geboren Johanna Dahm, actief als juweelontwerper sinds de jaren 1970, is voortdurend op zoek geweest naar nieuwe manieren om te definiëren wat juwelen kunnen betekenen.
Haar werk wordt gekenmerkt door een onderzoekende en open benadering, die haar overal heen geleid heeft, van zoektochten naar de integratie van stof en broche, waarbij de weerkaatsingen van licht op het lichaam werden bestudeerd, tot de research van technieken voor exotische juwelen. Haar werk heeft vele belangrijke praktische en conceptuele thema’s in de juwelenkunst bestudeerd. Dahms werk is van het hoogste niveau, en ze is in staat haar intellectueel begrip van zowel de techniek als het creatieve proces op welsprekende wijze te verwoorden.

In 1997 woonde en werkte Johanna Dahm in Ghana met de Asante goudsmid, Nana Poku Amponsah, die de enige beoefenaar was die van wijlen Koning Otumfuo Opoku Ware III een vergunning had gekregen. Het was een zeldzaam privilege om bij hem in de leer te gaan. Met hun unieke verloren-was giettechniek maakte ze daar haar eigen werk, en bewees ze dat ze niet kopieerde maar leerde, door nauwgezet te observeren en te werken naast de meester. Toen ze terugkeerde naar Zwitserland maakte Dahm een collectie van holle, gegoten ringen. Deze research werd gepubliceerd in een boek “Lost and Found, The Asante Trail to Rings”.

Nadat ze had ontdekt dat deze “closed-cycle” giettechniek ook en enkel gebruikt werd door de Dokra gieters in Oost-India, reisde ze in 2003-2004 naar Orissa, om daar naast deze ambachtslui te werken. Ginds waren de taal van de materialen en de processen uiterst belangrijk aangezien de ambachtslui ongeletterd zijn en geen Engels spreken. Dahm heeft een uitgebreide collectie foto’s, en haar notities die deze ervaring staven evenals aspecten zoals geslacht, privilege, vaardigheden en waarden, werden zorgvuldig geëvalueerd in haar tweede boek “same same, but different, The Dokra Trail to Rings”. Toen ze opnieuw terugging naar Zwitserland ontwikkelde Dahm haar eigen versie van deze giettechniek, en noemde die “fast ASHANTI”. Ze slaat de stap van de vorm in was over en vormt een holte rechtstreeks in de zachte klei, een negatieve vorm, waarin later het gesmolten metaal vloeit.
Haar meest recente ringen tonen een speelse combinatie van gegoten “afgekeurde stukken”, ruwe diamanten, gouddraad en bladgoud, en soms ook “Clay”, een high-tech kneedbaar metaal. Musea en educatieve instellingen van over de hele wereld tonen een grote interesse. Johanna Dahm werd al diverse keren uitgenodigd om les te geven en om workshops te leiden waarbij deze unieke giettechniek wordt bestudeerd. Van 1990 tot 2005 was ze professor aan de Universiteit van Pforzheim – Faculteit Juwelen.