Expo
23.10 Flag icon
13.03.2016

Design Derby BE/NL 1815 - 2015

Wie wint? Of eindigt de ‘design derby’ in gelijkspel?

In het najaar 2015 gaan België en Nederland een spannende confrontatie met elkaar aan in Design Museum Gent. Van beide landen zijn de beste ontwerpers en ontwerpen uit twee eeuwen naast en tegenover elkaar te zien. Van de sierlijke Belgische art nouveau tot de strakke Nederlandse variant en van onze verfijnde ambachtelijkheid tot het meer conceptuele design bij onze noorderburen.

Design Museum Gent toont in samenwerking met Museum Boijmans van Beuningen (Rotterdam) een overzicht van 200 jaar vormgeving uit België en Nederland. Ruim vierhonderd zorgvuldig geselecteerde designobjecten, variërend van rijk bewerkt zilver, glaswerk en keramiek tot hedendaagse meubels, mode en grafisch design, zijn in chronologische volgorde, parallel aan elkaar te zien. Van empire via neorenaissance naar art deco en recentere ontwikkelingen als eco-design en social design: de tentoonstelling onthult opvallende overeenkomsten of verrassende verschillen tussen de twee landen. Het is de eerste keer dat de ontwerppraktijken van België en Nederland op deze schaal worden vergeleken.

De expo in Gent kiest voor een vrije spelverdeling uitgetekend door Robbrecht en Daem architecten. In Gent wordt het actuele design treffend gepresenteed in het 18e-eeuwse Hotel De Coninck door Veerle Wenes (designgalerie valerie_traan) en Siegrid Demyttenaere (DAMn°magazine). De muurtekening van de Vlaamse illustratrice Eva Mouton met een eigenzinnige kijk op clichés over Belgen en Nederlanders is een must-see.

“De niet te missen expositie over vormgeving”
Volkskrant – 20.06.2015

Design Museum Gent is vereerd dat de tentoonstelling onder de Hoge Bescherming van Zijne Majesteit Koning Filip der Belgen en onder het tijdelijke Beschermschap van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander der Nederlanden plaats kan vinden.

Design Derby Logoband