Expo
13.09.2015

7 cool architects

Interpretaties van Series 7™ stoel van Arne Jacobsen door zeven sterarchitecten

Nog tot 13 september 2015 toont Design Museum Gent een 40 tal make-overs van de Vlinder van Arne Jacobsen. Ook de subtiel roze en zwartblauwe feestedities, uitgebracht ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van de stoel, vinden er hun plekje.

Vanaf 16 juli 2015 vervoegen verschillende interpretaties van het designicoon het gezelschap. In samenwerking met zeven toparchitecten presenteert producent Fritz Hansen een unieke hommage aan Series 7™ stoel. De zeven ontwerpers zijn Bjarke Ingels Group, Carlos Ott & Carlos Ponce de León, Jean Nouvel Design, Jun Igarashi, Neri & Hu, Snøhetta en Zaha Hadid Design. Na de première in Design Museum Gent reist de tentoonstelling naar Oslo.

In tegenstelling tot de meeste stoelontwerpen van Arne Jacobsen – denk dan aan de Mier –  is de Series 7™ niet voor een specifieke context geconcipieerd. Dit zorgt voor een universele inzetbaarheid en laat interpretatie en gebruik in zeer verschillende contexten toe. De resultaten, ontstaan vanuit elke architect zijn eigen culturele achtergrond en persoonlijk conceptualiseren, illustreren eens te meer de hedendaagse sterke punten van het tijdloos design van de Vlinderstoel en tonen aan dat hij nog steeds relevant is.